fredag 10 april 2009

Sail A Whale


Det har ganska länge talats om "det progressiva Malmö", och den 3 maj anordnar Ny Musik För Hållbar Utveckling en uppföljning på det som först myntades för tre år sen. Det kan vara värt ett besök, inte minst för att filmen "Bra ställen att hänga på, bra folk att känna i Malmö" visas. Om man när en romantisk bild av så kallade sunkhak, eller av ett skönt, avslappnat Malmö, kommer garanterat allt rosaskimrande att effektivt avlägsnas efter 45 minuters stillbildsångest, med tidernas minst inställsamma berättarröst.

Men framförallt är jag nyfiken, nästan barnsligt försväntansfull, inför spelningen med Sail A Whale! Media tycks rikta all uppmärksamhet mot de sympatiska, men osjälvständiga Ultramarine-klonerna Lugnet, när det är Sail A Whale som verkligen levererar the goods. De blev veckans artist på digfisongs, och de två låtarna där var det bästa nya svenska jag har hört på evigheter.

Olof Rundcrantz
beskrev musiken som något i gränslandet mellan Tangerine Dream och My Bloody Valentine, vilket givetvis gjorde mig nyfiken. "Find Me A Boy" påminner framförallt väldigt mycket om Slowdives "In Mind" (jag visste väl att det var så modern popmusik skulle låta!), men Sail A Whale har något eget. På deras myspace hittar jag en video och ett musikstycke som för tankarna till Saint Etiennes "Foxbase Alpha". Kanske är det taskigt att sitta här och rada upp sånt som varje människa vet att jag älskar, och föra över det på ett nytt band som kanske har helt andra avsikter. Framförallt vill de väl inte avfärdas som summan av vad någon annan pekar ut som influenser. Men det är ett behändigt sätt att försöka fånga essensen av vad jag hör. Blir man inte nyfiken hatar man förmodligen bra musik, och gott så. Sail A Whale gör musik som får mig att känna pepp, och att min entusiasm baseras på ungefär 2,5 låtar gör det hela så mycket mer spännande. Antingen blir det något riktigt stort av det här, eller så är det glömt om ett halvår, men då har de ändå lyckats få det här gamla hjärtat att rusa iväg alldeles lyckligt. Och ni ska veta att det inte är en smal sak, när det handlar om annat än återutgåvor från Water Records.

4 kommentarer:

AC. sa...

Det låter riktigt lovande må jag säga. Men var hittar man mer än enminutersvideon på deras myspace?

guy-manuel sa...

åh, jag ser också sjukt mycket fram emot spelningen. sail a whale är allt jag kan önska mig av popmusik just nu.

nu blir de väl buttra över att jag outar deras förnamn, men david och sebastian har verkligen något stort på gång!

Joakim sa...

AC:

http://www.digfisongs.com/Default.aspx?page=vartist&VId=12318

Joakim sa...

Två enorma låtar ligger nu uppe på friendlynoise.se. Hoppas att de ger ut dem på riktigt också.