torsdag 20 mars 2008

tell me easter's on friday


Det är precis som jag alltid har trott; rättegången mot Jesus var ett enda hopkok av hörsägen, indicier och kläder sönderrivna i affekt. Justitiemord, rättsröta, och det som fick honom fälld var de tre ord som bekräftade att han var Guds son inför översteprästen. Jag läste om den juridiska härvan i dagens tidning. Det är ju påsk, som ni har märkt. Jag tänker fördriva den med att sköta om 6 katter, läsa, se på film, skriva och lyssna på musik. Umgås? Ja, kanske. Eller så undgås jag bara.

Läsning: Strindbergs "Det nya riket", Nortons critical edition av Conrads "Heart of darkness", två nummer av tyska fanzinet Mono.Kultur - ett specialnummer om Wolfgang Voigt, och ett om GZA från Wu-Tang Clan. Apropå hiphop: min fru kom hem igår och sa att hon hade sökt efter en drejskiva på Blocket, varpå jag reflexmässigt replikerade: "Jag har ju de Dre-skivor som behövs." Drej vs Dr Dre. Kanske krävs det en Wodehouse för att fånga hur kul det egentligen var, för min reaktion var helt uppriktig och inte tänkt som vitsig. Återgiven så här ser det ju mest ut som en tafatt variant på förlegad Men are from Mars, Women are from Venus-humor.

I stereon snurrar nu Enos "Neroli" på tredje varvet, men jag har även lite andra tips om fin påsklyssning: Varför inte låna Gentle Touchs "Once You Used To" ett öra? Har kompositörerna möjligen sneglat åt Erasures supersingel "Little Respect"? Så här långt är det mitt val av låt från fullängdaren, även om jag är kolossalt imponerad av en låttitel som "Pieter van den Hoogenband" - finaste idrottaren, med det finaste namnet. Som skapt för popmusik. Differnets friformsprojekt Box 229 skulle jag också ägna mer tid åt, om inte katterna hade hatat det. Och tyvärr tar inte min cd-spelare "Omständigheterna kring uteslutningen av Bakunin", så jag får köra den schackrutiga cd:n i hörlurarna istället. Vidare blir det "All repro" från Moebius/Plank/Neumeiers krävande och enormt givande slagverksorgie "Zero Set", par i "Ascension Day" med Tear Garden och Talk Talk (rösta på din favorit), Beethovens femma (B-sidan), ännu en sittning med Sigur Rós-dvd:n (så OFATTBART bra!), lite sakralt med Pärt, Black Dogs "Cost II", "The Final Frontier" från Underground Resistance (den bästa låt som någonsin har spelats på krogen i Stockholm, som en vän uttryckte det när jag brände av den på ITM-festen), Durutti Columns "Without Mercy" och så givetvis Associates "Tell me Easter's on Friday".

1 kommentar:

Anonym sa...

Tell me Easter's on Friday går inte att tröttna på. Eller hur?