måndag 27 september 2010

Coil: Summer Solstice (1998)























Man sa åt mig att jag tog det där med musik på alldeles för stort allvar, alldeles för personligt. De hade rätt. Många gånger hade det varit lättare att lyssna som förströelse, att vaggas av ett bakgrundssorl, eller att vara alla till lags i en bekväm och fullständigt meningslös objektivitetsbubbla. Och jag har försökt; på 90-talet tvingade jag mig själv till eklekticism och breddade skivsamlingen och i viss mån min smak, men här står jag nu idag och vill inget annat än att sno på mig en korsett och dra åt så att all dallrig garderingsmusik skjuts iväg och efterlämnar blott min själ och det som verkligen, verkligen - på allvar - betyder något.

Med Coil på min sida hade jag aldrig behövt känna någon osäkerhet. Jag har alltmer valt att se att mitt lyssnande som ett krig, för det är så det har varit. Min första krigshandling var att omfamna och älska Pet Shop Boys och vara helt oförstående när jag i takt med deras växande framgångar allt oftare förväntades stå till svars: "Är de verkligen bögar? Är du själv stjärtgosse?" Om något spädde jag hellre på än att gå i förväntad försvarsställning, men när någon en dag yttrade ett "de spelar ju inte ens riktiga instrument" stod jag försvarslös. Än idag är det ju så att de mest oförblommerade dumheterna är de svåraste att bemöta. Att vara ett med det man lyssnar på för med sig nackdelar som ett tvångsmässigt behov att försvara även snedstegen. Lite av det där tappade jag genom att omfamna lite för många kritikerfavoriter under 90-talet och vara lite för svajig i försvaret av mina rötter.

När jag för några veckor sen var nere i Malmö och såg en fantastisk spelning med en nyuppväckt variant av Neu! samtalade jag med en gammal vän som sa att han förknippade mig med Polygon Windows "Surfing On Sine Waves". I det långa loppet må det vara betydelselöst, men jag blev uppriktigt glad över det mentala samröret med något så fint. Vad nu allt det här rör Coil är svårt att svara på, men bland alla angrepp om att man är för trångsynt, för eklektisk, för tillgjord, för provinsiell, för bred, för vit, för ombytlig eller för tråkig i sin smak, så glöder deras namn i eldskrift intill ett I really don't give a fuck anymore. Jag har mitt Coil och då kan folk få relativisera, privilegieproblematisera, avkontextifiera bäst fan de vill. Det finns ett before and after Coil, och det som kommer efter är i det här sammanhanget det enda som betyder något.

Det här är menat som det tredje inlägget i mina single files, texter om sjutummare ur min samling. Tre av de allra finaste ingår i Coils årstidscykel, inspelningar som refereras till som Equinoxes and Solstices, och även finns på samlingsutgåvan "Moon's Milk (In Four Phases)". "Autumn Equinox" har jag bara på cd-singel - sjuan ligger på cirka 150 dollar på ebay, så jag avvaktar lite. Idag handlar det om "Summer Solstice" som gavs ut i 1300 + 50 ex 1998. Jag talar ofta om Coil i termer som "typiskt/atypiskt för Coil", vilket i sig är en oxymoron då de ständigt rör sig över så skiftande fält. A-sidans "Bee Stings" inleds av en kvidande leksakssynth och en mörkt viskande Jhonn Balance (Geff), Poet Laureate för en generation dystra queers, samt andra som ville...mer. Cirka 1:50 in börjar ett långsamt pre-Basic Channel-beat bubbla, och det påminner mig om den österrikiske innovatören Monoton och hans lilla mästerverk "Ein Wort" från 1980. Samtidigt blir det en väldigt märklig kombination av ett Coil på sitt mest inåtvända humör och den här dova, men lockande dubfonden - kanske deras version av det som kvällstidningarna kallar "sommar". B-sidan "Summer Substructures" är antitesen till sommarhit, snarare en högtidlig, svåruthärdlig, men vacker dödsmässa.

När jag tidigare i år intervjuade Coils Peter Christopherson berättade han om Equinoxes/Solstices-sviten:

De var de första inspelningarna Coil gjorde efter att ha flyttat till ett stort, fallfärdigt, viktorianskt stengods på Englands västkust, med utsikt över havet. Från vår studio, intill sovrummet, såg man rätt ut över fem mils kustlinje söderut. Från Geffs sovrum hade man utsikt mot väst. Man såg alltid stormarna närma sig därifrån. Vi gick ofta runt bland klipporna, ibland med våra hundar. Vädret var väldigt skiftande och märkligt och en gång såg vi en vit regnbåge (kanske var det frusen dimma) ovanför oss. Inspelningarna var avsedda som fyra satser som skildrade årstidsväxlingarna.

Det känns nästan som en klyschigt perfekt inramning till musiken, även om den inte bär vädrets episka signum. Jag ser snarare "Summer Solstice" som en transparent glaskula där man har fångat oväder och blixtar; inlåsta och kontrollerade, men totalt oförutsägbara i sitt agerande.

tisdag 21 september 2010

Öland and the Politics of Pressure
























Sverige har valt fel väg. Den känslan är förstås omöjlig att skaka av sig så här några dagar efter valet, dagen då vi slutligen blev lika dåliga som Danmark. Jag läste med stor behållning mejlväxlingen mellan Göran Greider och Lars Gustafsson i söndagens DN och funderade över det där med problemformuleringsprivilegiet. Borgarna har ju varit enormt framgångsrika efter att de lyckades sno åt sig det. "Högern" och "borgerligheten" har ingen särskilt positiv klangbotten om man frågar majoriteten av befolkningen - enter Alliansen. Enade, starka, ansvarsfulla- det var bilden de sålde och Sverige köpte den.

Första gången jag röstade på 90-talet röstade jag borgerligt. I efterhand ångrade jag mig och lånade emellanåt bortförklaringar från kommunisten Paul Heaton i The Housemartins och The Beautiful South; dagens röda är ändå konservativa, därför är det bättre att rösta på några som verkligen kan det där. Sanningen är väl snarare att det var en ganska barnslig, missriktad revolt mot en - förvisso - självgod, däst socialdemokrati. Samt lite av de där impulserna som så ofta säger åt en att göra tvärtemot vad hela ens omgivning säger. Lite som Tony Montana i "Scarface": The communists...always tell you what to do, what to believe, what to think.

En vän undrade hur jag reagerade på att Moderaterna blev största parti i Mörbylånga kommun med 32 procent av rösterna. Tja, besviken, men inte förvånad. Inte alls. Är ölänningarna borgare? Fan heller. Strävsamma, jordnära, hyggliga, hederliga, hårt arbetande. Om jag generaliserar utifrån egna erfarenheter. Av det jag snappar upp är det framförallt en sak högern lyckades sälja in: det ska löna sig att arbeta. Ingen ska få bidragsfuska. Det vann man valet på. Glöm det där med miljardbonusar, derivatahandel på HQ Bank, utförsäkringarna, friheten att bli så jävla rik att man kräks upp sedlar och kan smälla upp stora palats och golfbanor intill havet. Fuck strandskyddet. Står en skog i vägen? Den röjer vi bort så att ännu några golfande miljonärspensionärer kan få uppföra sommarställe att spendera två veckor om året på. Fråga vilken bofast ölänning som helst och ni lär få upprörda reaktioner på det där. Ett glädjeämne med valet var att Centerpartiets stöd minskade med 12 procent i Borgholms kommun, en rättvis bestraffning åt ett kommunalråd som under sin tid vid makten visade sig positiv till planer på att röja undan den unika Rällaskogen till förmån för vräkig golfbana och lyxboende.

Ändå: Det finns inget som retar upp mer än en bidragsfuskare, för det är en person man har sett och vet namnet på. Alla vet nån. Och sossarna gör ju inget annat än att strössla med bidrag. Eller? Alliansen formulerade problemen, medan de rödgröna i stort missade att peka på vilka som kommer att kamma hem vinsterna; Blondinbella. Wille Crafoord. De som åker runt och vaskar champagne under Stockholmsveckan. Är det figurer som ölänningen identifierar sig med? Härskar deras värdegrund i, säg, Södra Möckleby (årets Ölandssocken, grattis!)?

Vännen som frågade mig om Moderaternas valseger skrev: Sveriges statsminister säger att jobb och konsumtion är det sammanhållande kittet, dvs livets mening enligt honom. Jag vägrar att ge den bilden åt mina barn. Mycket bra sagt. Jag är nu så väldigt lyckligt lottad att jag kan styra över min egen arbetstid, och det må vara hänt att jag inte skyfflar in pengar i skottkärror - men om jag har lust att ta en ledig fredag och bara hänga med min dotter så gör jag det. Jag tar upp hemodlad potatis, kokar ägg från våra höns och lagar ihop en liten lunch åt oss. Äggen skulle för övrigt inte få säljas i butiken, då de inte är genomlysta (däremot är det förstås inga som helst problem med ägg från miljarder halvt ihjälplågade burhöns, de är ju ett led i konsumtionen som stimulerar ekonomin).

Jag vill bara klargöra: jag är inte kommunist. Kommunismen skrämmer mig, för jag är nästan säker på att den ofrånkomligen leder till förtryck. Men det här globala samhället vi har idag...är så fruktansvärt sjukt och deprimerande. Den globala kapitalismen håller människor, djur och miljö som gisslan. Maskinen bara maler på och den blir allt billigare i drift. De finns alltid nån som kan göra det billigare.

Så vad ska jag nu göra med min extra tusenlapp? Jag får väl köpa Neu!-boxen. Så himla fin, jag kommer att älska den. Undrar om den smakar blod?